ساخت سیلیکون ولی توسط پی پال و ای بی کامیونتی

هیچ گاه نمی شود به عقب برگشت و در مورد یک تصمیم اشتباه نظر داد و درست و غلطی آن را قضاوت کرد که شاید اگر آن تصمیم هم گرفته نمی‌شد اتفاقات دیگری می افتاد ، که آینده را تحت تاثیر قرار می‌داد.
اما می توان گذشته را ارزیابی ، تجزیه و تحلیل کرد و از آن تجربه کسب کرد.

با این مقدمه چینی به سال ۲۰۰۲ میرویم و تصمیم فروش پی پال و ای بی را ارزیابی می‌کنیم.
سال ۲۰۰۲ جهان تکنولوژی در وضعیت وخیمی بود ، بعد از پشت سر گذاشتن حباب دات کام هنوز خروج از رکورد اقتصادی برای کشورهای پیشرفته به وضوح مشخص نبود.

ای بی ریسک بزرگی کرد و پی پال را که در که یک شرکت نوظهور بود به میزان ۱۰ درصد از ارزش آن را برای خود خرید.
این ادغام انتقادهای زیادی را به دنبال داشت؛ عده‌ای می‌گفتند ریسک پرخطری انجام داده و بسیاری دیگر معتقد بودند که پی پال با فروش زود هنگام استارت آپش ارزش زیادی را از دست داده است.

انتقاد ها ادامه داشت تا جایی که در سال ۲۰۱۱ مجله فوربز این اقدام را به بدترین تصمیم تکنولوژی ۱۰ سال گذشته دانست.
چشم انداز رقابتی یک سرویس پردازش Billpoint قبل از خرید پی پال ایبی در حال گفتگو با ولزفارگو برای سرمایه گذاری مشترک روی کارت اعتباری بودند که این اتفاق پی پال را به شدت تحت الشعاع قرار می داد.
بیل پوینت بیش از ۲ سال بود که تلاش می‌کرد تا از PayPal پیشی بگیرد در زمان فروش PayPal به ای بی حدود ۷۰ درصد از تراکنش های ای بی با PayPal انجام می‌شد و پس از مدتی رقابت به این نتیجه رسیدند که ادغام می‌تواند به نفع باشد .
در آن زمان قوانین مرتب تغییر می کرد و پی پال از این جهت در وضعیت آشفته ای بود ، جایگاه حقوقی نامطمئن ، نیاز شدید پی پال و ای بی به هم و وجود رقیب این استارت آپ را در جایگاهی قرار داد که باید تصمیمی در شرایط کاملاً مبهم می‌گرفت.

بنابراین بر اساس شرایط اقتصادی آن زمان فروش پی پال عاقلانه بود و بعد از فروش پی پال بنیانگذاران این شرکت با درآمد حاصل از معامله با ای بی شروع به ایجاد زنجیره ی درهم بافته ای از شرکت‌ها نمودند که از همدیگر حمایت می کردند.
زمانی که پی پال در سال ۱۹۹۹ راه اندازی شد کارت های اعتباری هنوز هم یک چالش بزرگ بودند و بسیاری از تجار به استفاده از آنها تن نمی‌دادند.

پی پال از طریق شکست این مانع ، فرهنگ جدیدی را به راه انداخت به طوری که PayPal را می توان پیشگام این حوزه دانست.
در طی ۱۲ سالی که دو شرکت با هم ادغام شده بودند و توسط یک مدیر عامل مدیریت می‌شدند از وجود PayPal بود اما با وجود رقبای جدید احتمال این که هر دوی این شرکت‌ها در آینده‌ای نزدیک وضعیت نابسامانی داشته باشند وجود داشت.
ارزش سهام ای بی در سال ۲۰۱۴ تک رقمی شد.

و این شرکت به دنبال راهکاری برای افزایش سوددهی خود بود که جدا شدن PayPal و ورود آن به صورت مستقل به بازار بورس را راه چاره می یابد.